Op de sociale media werd heel wat geklaagd. Zelf deden we ook de test. 's Ochtends stond onze reporter net als vorige week om 6.30 uur op het perron in Ede bij Haaltert. Waar vorige week nog heel wat treinen werden afgeschaft, was de trein van 6.39 uur mooi op tijd. Bijkomend voordeel: de tot voor kort verplichte overstap in Denderleeuw behoort dankzij de nieuwe regeling tot het verleden.
Op het perron en op de parking wel opvallend meer mensen. Een poging om de maandag verloren arbeidstijd in te halen of omwille van de verschuivingen en beperkingen in het treinaanbod? Wellicht een combinatie van beide. Zoals voorzien komt de trein omstreeks 7.21 uur, weliswaar met een paar minuten vertraging, aan in Brussel-Noord. Test geslaagd. Alleen blijkt al snel dat ik vooral geluk had door het vroege vertrekuur.
"Onze trein zat propvol", hoor ik een paar uur later van reizigers met vertrek in Burst en Lede. "Bovendien was onze comfortabele dubbeldektrein vervangen door een ongezellig en klein metrostel (een nieuwe Desiro-trein nvdr.). Samenzitten en kaarten is in die treinstellen niet langer mogelijk en bovendien stond de middengang propvol", aldus een pendelaar. Iemand anders zat in Denderleeuw bijna op de verkeerde trein.
"Op het bord stond Schaarbeek, maar gelukkig zag ik tijdig dat die rit via Ninove en Halle ging." Vertragingen had zowat iedereen. In Denderleeuw had één trein op drie vertragingen van vijf tot twintig minuten. "Nog een gevolg van de staking, maar de vertragingen waren niet groter dan anders", klinkt het bij Bart Crols van de NMBS. Ook geplande werken vlak voor Gent-Sint-Pieters strooiden roet in het eten.
Toch bleef de ochtendspits van erger gevrijwaard. De brand aan de seinrichting bij het inrijden van Brussel-Zuid van maandagochtend was dankzij de inspanningen van Infrabel net op tijd hersteld. Zoniet was het treinleed zonder twijfel niet te overzien geweest. Voor de krappe treinbezetting beloven de spoorwegen overigens beterschap. "Omdat mensen hun treingewoonten aanpassen houden we de bezetting de eerste dagen in de gaten zodat we de capaciteit nog kunnen bijsturen." Iets wat voor de terugrit om 15.58 uur vanuit Brussel-Noord, iets vroeger dan gewoonlijk, geen probleem bleek.
Bij het verlaten van Brussel-Zuid waren er nog ruim voldoende zitplaatsen. De nieuwe dienstregeling is dus niet voor iedereen een achteruitgang. Al bleef de beloofde verbetering van vertragingen uit. Ondanks de verlengde reistijd heeft de trein bij aankomst in het vertrekstation opnieuw zes minuten vertraging. Iets later zorgt een defect met een geblokkeerde rem aan de trein richting Zottegem voor latere pendelaars helaas voor meer problemen. De vertragingen stapelen zich weer op en een trein van Zottegem naar de luchthaven wordt deels afgeschaft.