Op de Gentsesteenweg is tussen Allemansbos en de Sinte-Apolloniastraat enkel verkeer richting Aalst mogelijk. In de andere richting is er een wegomleiding langs de Sinte-Apoloniastraat, Oude Gentbaan en Kattelinnestraat. In die straten werd omwille van het drukke verkeer enkele rijrichting ingevoerd. Een korte momentopname tijdens de avondspits toont echter dat heel wat automobilisten van op de Leedsesteenweg toch rechtsaf de Kattelinnestraat - aangeduid met liefst drie verbodsborden - indraaien. “Dat kunnen we alleen maar bevestigen”, vertelt Benny De Smet, plaatsvervangend korpschef van de politiezone Erpe-Mere/Lede.
“Zelfs met een motoragent op de hoek rijden mensen zonder verpinken de verboden rijrichting in. We hebben dan ook al heel wat bekeuringen uitgeschreven en houden de situatie rond de Vijfhuizen nauwgezet in de gaten.” Het verkeer dat uit de Kattelinnestraat komt, wordt verondersteld de Leedsesteenweg richting Lede te volgen tot aan de spooroverweg om daar via Allemansbos terug naar de Gentsesteenweg te rijden. Ook die maatregel wordt massaal genegeerd. “De afstand waarover paaltjes geplaatst zijn om te vermijden dat men U-bochten maakt, werd al verlengd. Desondanks blijven chauffeurs op de steenweg een bocht van 180 graden maken.”
Een gevaarlijk manoeuvre dat bovendien nauwelijks tijdswinst oplevert. In een poging om de opgelopen vertraging door de aannemer weg te werken en de voorziene einddatum toch te halen wordt sinds vorige maandag ook gewerkt aan het kruispunt van de Oudenaardsesteenweg met de Oude Heerbaan en Dorpsstraat. Daarvoor werd het aantal rijstroken op de Oudenaardsesteenweg herleid van twee in elke rijrichting naar een in elke rijrichting. Vlak voor het kruispunt Vijfhuizen werd wel een voorsorteerstrook voorzien voor verkeer dat rechtsaf naar Aalst moet.
Die aanduiding is echter allesbehalve duidelijk waardoor heel wat automobilisten die richting Lede rijden foutief voorsorteren en zo het verkeer dat naar Aalst wil blokkeren.“De aannemer werd daarover aangesproken en hij beloofde zo snel mogelijk de oude signalisatie te verwijderen en nieuwe pijlen op het wegdek te schilderen”, klinkt het. De huidige problemen voorspellen echter niet veel goeds voor de volgende fase van de werken eind oktober. Dan wordt het kruispunt Vijfhuizen integraal afgesloten en moet het verkeer bijkomend omrijden langs de Nerenbroekstraat en Zevekootstraat.