Voor artikels over Erpe-Mere en Lede verwijzen we u voortaan graag door naar HLN.be

Erpe-Mere - Het gemeentebestuur van Erpe-Mere heeft een positief advies gegeven over de afschaffing van drie onbewaakte spooroverwegen tussen Burst en Aalst. Daarmee maakt het bestuur, ondanks tal van bezwaren en een petitie, een bocht van 180 graden. “Wegens het geringe aantal treinen op de spoorlijn tussen Aalst en Burst is de kans op ongevallen er net groter”, klinkt het plots. Exact twaalf keer per dag rinkelt de bel van de spooroverwegen op het scholierenlijntje tussen Aalst en Burst.

Meer treinen, zes in elke richting, passeren er niet op een weekdag. Een immens verschil met de spooroverwegen tussen Lede en Denderleeuw en tussen Zottegem en Denderleeuw. Daar komen de slagbomen per dag ongeveer honderd keer naar beneden terwijl er minstens evenveel treinen langs komen. De motivatie van de spoormaatschappij om de gevaarlijke spooroverwegen in de kouters tussen Burst en Mere te sluiten, is dan ook merkwaardig. Vooral omdat er al geen treinverkeer is tijdens weekends en in de grote vakantie.

“Statistieken tonen aan dat, net omwille van het geringe aantal treinen op lijn 82, het gevaar er veel groter is. Dat komt omdat de oplettendheid daalt”, klinkt het. Infrabel voert ook aan dat de meeste ongevallen gebeuren “wanneer verstrooide fietsers een overweg kruisen zonder oog te hebben voor aankomende treinen.” Een argument waarmee men het gemeentebestuur van Erpe-Mere duidelijk in de tang heeft. Schepen van openbare werken Marleen Lambrecht (CD&V) bewoog hemel en aarde om een veilig fietspad op de grond van Infrabel naast de spoorlijn te mogen aanleggen.

Net dat fietspad blijkt nu de reden om drie onbewaakte spooroverwegen af te sluiten. “Iets wat de schepen op voorhand had moeten weten of bewust verzwegen heeft”, klinkt het snoeihard bij Marc De Lat van oppositiepartij Open Vld. Hij en ook sp.a-gemeenteraadslid Anja Vanrobaeys hadden het onverbloemd over een verkiezingsstunt. “Het fietspad moest kost wat kost voor de verkiezingen klaar zijn.” Opmerkingen die burgemeester Hugo De Waele (CD&V) helemaal niet kon appreciëren.

“We hebben het fietspad niet eens geopend. Van een verkiezingsstunt is dus geen sprake en bovendien bewijzen de talrijke gebruikers dat het fietspad langs het spoor een goede zaak is”, besloot die. Meerderheidspartijen CD&V en N-VA gaven uiteindelijk, en in tegenstelling tot hun eerdere standpunt, een positief advies voor de afschaffing. “Er zijn alternatieven voorhanden en we voorzien ook een extra wegeltje vanuit de Hofkensweg naar de Bosstraat.”

;