Voor artikels over Erpe-Mere en Lede verwijzen we u voortaan graag door naar HLN.be

Uniek technologielaboratorium leert leerlingen 3D-printen, laser snijden en programmerenMere - Leerlingen van de Sint-Jozefschool van Mere kunnen sinds kort terecht in een uniek technologielaboratorium op de school. Ze bedenken en maken er de gekste concepten van lichtgevende kousen tot vechtende robots. “Onze school fungeert als pilootproject voor de Erasmushogeschool Brussel. Daardoor beschikken we over een 3D-printer en lasercutter”, vertellen leerkrachten Henk Vanden Herrewegen en Kathleen Buyl.

De veertien leerlingen die inschreven op het keuzevak ‘minifablab’ zijn razend enthousiast. Industrieel ingenieur Stijn De Mil is een graag geziene gast in de Sint-Jozefschool in Mere. De man rustte er de school uit met een maak-, experimenteer- en onderzoeksruimte waardoor vier meisjes en tien jongens van het vijfde en zesde jaar ASO en TSO een deel van hun vrije lesruimte innovatief en creatief met technologie kunnen invullen. “Het concept van een ‘fablab’ bestaat al vijftien jaar en op onze hogeschool hebben wij ook zo een ruimte. Daaruit groeide het idee om op een gelijkaardige manier jonge mensen te stimuleren om iets met STEM, dat staat voor Science, Technology, Engineering & Mathematics, te doen”, vertelt hij.

Omdat Stijn zelf van Erpe-Mere is en daar maar één middelbare school is, was de keuze snel gemaakt. “Onze leerlingen zijn razend enthousiast”, vertellen leerkracht fysica en natuurwetenschappen Henk Vanden Herrewegen en taalleerkracht Kathleen Buyl. “In eerste instantie leren we ze met kleine opdrachtjes programmeren, elektronische schakelingen aanbrengen en 3D-tekeningen maken. Op die manier kunnen ze zelf de lasercutter en 3D-printer bedienen. In dit vak is alles Do-It-Yourzelf. Ook het lesgeven is geweldig omdat de ideeën hier echt uitgevoerd worden en er steeds een tastbaar resultaat is.” De studenten maakten met behulp van laser uit een MDF-plaat een doosje met hun naam in.

“Dat lijkt iets klein, maar werd door elke leerling wel zelf geprogrammeerd en met de lasercutter uitgesneden.” Een andere groep ging aan de slag met elektronische schakelingen. “Eigenlijke leveren we alles aan om enerzijds een omhulsel te maken en anderzijds iets dat er in kan.” Binnen een paar weken als er voldoende kennis is, mogen de studenten eigen ideeën realiseren. “Wij gaan voor lichtgevende kousen door er ledverlichting in te verwerken”, vertellen Emily en Femke. Tia plant een gelijkaardig project voor een carnavalsmantel. “Het zou geweldig zijn indien die lichtjes op muziek zouden kunnen aangestuurd worden.”

De mannelijke deelnemers Jeroen, Robin, Jonas en Jonas denken meer in de richting van een eigen robot. Anderen hebben nog geen idee. “De mogelijkheden zijn in elk geval eindeloos en als we mensen kunnen warm maken voor technologische innovatie zijn we al tevreden”, vertelt Stijn. Met succes. Ook na beltijd blijven enkele leerlingen aan de slag en andere leerlingen profiteren graag van de aanwezige technologie. Stijn’s missie lijkt dan ook nu al geslaagd.

;