Het verhaal van de artisanale brouwerij de Glazen Toren toont hoe uit een hobby iets geweldig kan groeien. Exact tien jaar geleden besloten Jef Van den Steen, Dirk De Pauw en Mark De Neef om samen een vennootschap te starten om, naast hun gewone beroepsbezigheden, grotere hobbybrouwsels te kunnen maken. “Tot dan brouwden we in een kuip van 50 liter. Plots gingen we naar 500 liter per maand. Een enorme stijging was dat toen”, vertelt Mark. Sindsdien is dat volume steeds toegenomen. Al snel bleek het bier enorm in trek in de Verenigde Staten waardoor er heel wat geëxporteerd werd.
“Amerikanen zijn zot van ons bier. Vooral ons droge en bittere Saison d’Erpe-Mere valt er in de smaak. Ze noemen er ons bier, met de oorspronkelijke naam, ‘The original’. Een commerciële leugen van de verdeler daar, want wij baseerden ons op de Saison Dupont”, geeft brouwer Jef toe. Canaster, de Oilsjterse trippel Ondineke, Saison d'Erpe Mere, alsook de bieren Angelique en Jan de Lichte veroveren intussen steeds verder de wereld. “We leverden al aan de V.S, Canada, Italië, Nederland, Oostenrijk, Zweden, Denemarken en werden nu, na eerder kleinere bestellingen uit het land van de rijzende zon, gecontacteerd door een heel grote invoerder in het Japanse Osaka”, klinkt het.
Die bestelde meteen een volledige zeecontainer, goed voor 300 biervaten of 6.000 liter. Een nieuw biertje is eveneens in de maak. “Vorig jaar maakten we exclusief voor export een speciaal ‘Lentebier’ en dat ging zo goed, dat er prompt een nieuwe bestelling kwam. We zijn dus een biertje rijker.” Deze maand gaat hiervan 2.200 liter bier op fles naar Zweden en 3.500 liter in bulk naar de Verenigde Staten. “Januari zal goed zijn voor de verzending van 12.000 liter bier. Een deel daarvan betreft een eerste scheepslading voor Australië waardoor we meteen in vier continenten te krijgen zijn.” In België maken de bieren uit Erpe-Mere eveneens opgang.
“We leveren intussen al aan Delhaize en zijn in onderhandeling met Carrefour. Recent beslisten ook de Belgische Ibis-hotels om onze bieren in huis te halen.” Investeringen drongen zich door de groei op. “Onze allereerste vulmachine wordt eerstdaags vervangen door een nieuwe vulautomaat en we kochten ook een tweedehands heftruck aan. Op die manier kunnen we makkelijker laden zonder telkens de straat te moeten blokkeren.” Toch blijft er ook manueel werk. “Onze flessen wikkelen we nog steeds manueel in zoals tien jaar geleden.” Alleen gaat het resultaat nu wat verder. “Vroeger droomden we er van ons eigen bier te kunnen drinken op de markt van Sint-Truiden, maar nu kan dat al in Los Angeles en Tokio. Geweldig toch voor een financieel manager, bibliothecaris en bierkenner”, lachen de brouwers tevreden.