Voor artikels over Erpe-Mere en Lede verwijzen we u voortaan graag door naar HLN.be

Erpe-Mere/Wetteren - De trajectcontrole op de E40 tussen Erpe-Mere en Wetteren die sinds eind maart actief is, zorgt voor een duidelijke daling van het aantal ongevallen. In vergelijking met dezelfde periode vorig jaar gebeurden op hetzelfde traject van 7,42 kilometer 27 % minder ongevallen. Dat is de conclusie van een eigen onderzoek.

Automobilisten die vaak op de E40 rijden tussen Erpe-Mere en Wetteren hebben zonder twijfel al opgemerkt dat het rijgedrag op dit stuk van de autosnelweg sinds de activering van de trajectcontrole begin dit jaar fel veranderd is. Automobilisten rijden rustiger, respecteren de maximum snelheidsbeperking van 120 km/u quasi unaniem en wisselen minder vaak van rijstrook. Omdat we wel eens wilden weten wat de invloed daarvan was vroegen we cijfers op over het aantal ongevallen bij de federale politie en het ministerie van Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V). Helaas bleek men bij beide instanties geen dergelijke specifieke analyse te kunnen maken.

Op basis van eigen ingezamelde gegevens via verschillende verkeersinformatiebronnen konden we zelf echter objectief vaststellen dat het aantal ongevallen in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar sinds de invoering van de trajectcontrole met liefst 27% daalde. Opmerkelijk is dat de daling zich vooral situeert in de richting van de kust. Daar gebeurden 45% minder ongevallen. Richting Brussel bleef de situatie nagenoeg identiek. Verklaring daarvoor is wellicht dat tijdens de ochtendspits, het moment waarop er het meeste verkeer en de kans op ongevallen grootst is, het verkeer al vertraagd van voor Erpe-Mere. Een hogere snelheid dan 120 km/u is er bijgevolg nauwelijks mogelijk waardoor het door de trajectcontrole afgedwongen trager rijden ook nauwelijks invloed heeft.

Eveneens opvallend is dat in vergelijking met vroeger iets meer ongevallen gebeuren in de buurt van de op- en afritten van Erpe-Mere en Wetteren. Oorzaak hier is ongetwijfeld het conflict tussen chauffeurs die vertragen bij het binnenrijden van de trajectcontrole en het achteropkomende nog sneller rijdende verkeer. Dergelijk fenomeen doet zich nog explicieter voor wanneer bestuurders in de buurt van flitspalen op de rem gaan staan. Toch lijkt de trajectcontrole vooral invloed te hebben voor bestuurders die het traject en de aanwezigheid van de controle kennen en bijgevolg vertragen.

Een andere verklaring is er niet voor de plotse stijging van het aantal ongevallen tijdens de zomermaanden toen het mooie weer meer verkeer richting kust stuurde. Desondanks bevestigen verschillende hulpverleners dat naast de, ook door hun reeds subjectief aangevoelde, daling van het aantal ongevallen op de E40 tussen Erpe-Mere en Wetteren er ook veel minder zware ongevallen zijn. Een evident gevolg van het respecteren van de snelheidsbeperking van 120 km/u waardoor sneller kan gereageerd worden en aanrijdingen met heel grote snelheidsverschillen nauwelijks voorvallen. De trajectcontrole is dus niet alleen goed voor de staatskas, maar verhoogt wel degelijk de verkeersveiligheid.

;