De talrijke interventies die op verschillende politieke niveaus werden uitgevoerd om de NMBS tot spoed aan te manen om het treinaanbod te verbeteren tussen de stations van Burst en Aalst en zo de ellende door de werken aan de Gentsesteenweg van aan het kruispunt Vijfhuizen en aansluitend de ondertunneling van de Boudewijnlaan te temperen, hebben dan toch effect gehad.
De NMBS heeft eindelijk de haalbaarheidsstudie afgerond en die lijkt verrassend haalbaar qua uurregeling. “Een trein om het halfuur is niet mogelijk omwille van de trajectafstand en aansluitingen. Wel kan ’s morgens de eerste trein in Aalst al om 5u44 vertrekken en is er ruimte om het totaal aantal treinen op vijf treinen heen en vijf terug te brengen tijdens de ochtendspits”, klinkt het veelbelovend in de studie. De trein die ’s middags in Aalst vertrekt, zou eveneens een terugrit kunnen doen en ook de avondspits kan versterkt worden met vier extra treinen. Daardoor zouden ook dan vijf treinen in elke richting rijden. De laatste zou rond 21 uur vertrekken.
“De ingreep kost wel 1.440 euro per dag. Op 1.000 te verwachten dagen dus ongeveer 1,5 miljoen euro”, klinkt het nog. Het is dan ook bij de kostprijs dat het schoentje knelt. “Er zal overleg moeten komen tussen Aalst, Erpe-Mere, bouwheer Agentschap Wegen en Verkeer, de NMBS en eventueel andere instanties om uit te maken wie dat zal betalen”, klinkt het. Officieel wil voorlopig niemand reageren, maar het is duidelijk dat niemand staat te springen om financieel bij te springen. In augustus volgt een definitief overleg. Dat is pas na de start van de werken op 5 augustus. “Toch moet het mogelijk zijn indien wenselijk vanaf september extra treinen in te leggen.”