Eind vorig jaar werd langs de E40 in Wetteren een betalende vrachtwagenparking in gebruik genomen. Ondanks de tachtig beschikbare plaatsen, zijn er ’s nachts en in het weekend nauwelijks vrachtwagens te vinden. De kostprijs, 1,20 euro per uur met een maximum van 15 euro per nacht, lijkt veel chauffeurs af te schrikken. “Wij stellen vast dat die parking duidelijk onvoldoende aantrekkelijk is. Ofwel is de parking te duur, ofwel is ze te weinig gekend. Wij merken in elk geval dat nogal wat chauffeurs de snelweg in Erpe-Mere verlaten om hier de nacht of het weekend door te brengen”, vertelt burgemeester Hugo De Waele (CD&V) van Erpe-Mere.
Dat bleek ook zaterdag en zondag het geval. Op de carpoolparking aan de Oudenaardsesteenweg stonden een tiental vrachtwagens en opleggers. In het industriepark troffen we nog eens evenveel vrachtwagens met overwegend chauffeurs uit het Oostblok aan. Geen enkele chauffeur kende voldoende Frans, Engels of Duits om te verklaren waarom hij voor Erpe-Mere koos. De meesten kwamen niet verder dan stamelen dat ze binnen een uurtje weg waren. Niets was minder waar. Uren later stonden de trucks er nog. “We kunnen er weinig tegen beginnen. Zo lang die vrachtwagens niet in overtreding staan, moeten we laten begaan”, aldus De Waele.
Toch werden in het industriepark ter hoogte van het verdeelcentrum van Aldi tientallen borden met een parkeer- en stationeerverbod neergepoot. Vrachtwagens staan nu echter gewoon een straat verder. Volgens schepen van Openbare Werken Marleen Lambrecht, die steeds ijverde voor de carpoolparking, is er geen uitgesproken verband met de betaalparking in Wetteren. “Volgens mij staan er nu niet meer vrachtwagens in het industriepark dan voorheen. Probleem is dat die mensen op alles besparen. Ze leven echt in en rond hun vrachtwagen. Daarbij schamen ze zich niet om hun gevoeg gewoon op straat te doen en daarbij heb ik het niet enkel over urineren.”
Desondanks wil de gemeente Erpe-Mere toch meer vrachtwagens op de carpoolparking krijgen. “Vrachtwagens die in onze dorpskernen geparkeerd staan zorgen daar vaak voor hinder. Een vrachtwagen die ’s morgens vroeg nog containers wisselt of in de winter eerst tientallen minuten staat warm te draaien, zijn vervelend. Op andere plaatsen staan de vrachtwagens op een gevaarlijke plaats. Om daaraan iets te doen, willen we truckchauffeurs van onze gemeente sensibiliseren om hun tientonner op de carpoolparking te plaatsen.” Om er voor te zorgen dat daar voldoende plaats is, wil Erpe-Mere met een vignetsysteem werken. “Op die manier kunnen enkel eigen vrachtwagens er terecht, maar of dat juridisch volledig sluitend is, moeten we nog onderzoeken.”