Voor artikels over Erpe-Mere en Lede verwijzen we u voortaan graag door naar HLN.be

Hervormingsplannen hebben al invloed op studieaanbod Sint-JozefschoolMere - Terwijl politici dagenlang discussieerden over de hervorming en verbreding van het aanbod in het secundair onderwijs, moet de Sint-Jozefschool van Mere de beroepsleerlingen voorbereiden op het wijzigen van hun studierichting. “Wij zijn één van de  scholen die tien jaar geleden gestart met een zogenaamde ‘proeftuin’ binnen het project ‘Accent op Talent’. Maar naar aanleiding van de op til zijnde hervormingen, besliste minister Pascal Smet (sp.a) dat die projecten moeten stopgezet worden”, vertelt directeur Lut Matthijs.

De hervormingsplannen voor het onderwijs schrikken de Sint-Jozefschool in Mere helemaal niet af. “Wij bieden in onze eerste graad algemeen secundair onderwijs, technisch onderwijs en beroepsonderwijs aan. We hebben dus alles in huis om aan de te verwachten nieuwe regelgeving te voldoen”, vertelt Lut Matthijs. Toch hebben de hervormingen ook een minder aangenaam neveneffect. “We kregen bericht van het ministerie dat we onze studierichting ‘Crea & Techniek’ in de eerste graad en de opvolger ‘Commerciële & Sociale Technieken’ in de tweede en derde graad niet langer mogen aanbieden.”

Een richting die de school intussen nochtans tien jaar aanbiedt en die een vrij groot succes was. “Het was nog onder minister Marleen Vanderpoorten (Open Vld) dat scholen de kans kregen om in een regelluwe omgeving hun aanbod te wijzigen. De meeste scholen experimenteerden met didaktische werkvormen, maar wij zijn daar vrij ver in gegaan door een nieuwe studierichting op te starten.” Die richting combineerde enerzijds de commerciële vakken van de richting verkoop, maar hield ook de opties open voor wie graag iets in de verzorgende sector wou doen.

Hervormingsplannen hebben al invloed op studieaanbod Sint-Jozefschool“Naast de meer verkoopsgerichte vakken, konden we leerlingen daardoor toch ook laten kennismaken met psychologie, pedagogie en verzorgende vakken. In het zesde jaar waren er zelfs stages in kinderdagverblijven en eerste kleuterklassen naast stagemomenten in winkels. Een combinatie die succes had en door de jaren heen zijn er heel wat leerlingen met succes afgestudeerd in die studierichting. Het stopzetten is dan ook een spijtige zaak.” Ironisch genoeg wordt de school die door die vernieuwende aanpak inzette op verbreding,  slachtoffer door de hervormingsplannen die juist voor een verbreding willen zorgen.

“Wij hebben gemerkt dat een verbreding zeker niet slecht is. Weliswaar beperkten we ons tot onze beroepsrichting, maar ik ben zeker dat in de eerste graad voor ASO en TSO een gezamenlijk aanbod met interessevakken en belangstellingsvelden  een meerwaarde kan zijn.” Zo ver is het echter nog niet, aangezien er nog steeds geen akkoord is over de hervorming. De school moet zich echter wel al voorbereiden om de leerlingen van de afgeschafte studierichting op te vangen in het aanbod van voor de proeftuin: namelijk Verkoop.

“De meeste leerlingen zullen wellicht verder de gewone verkoopsrichting hier volgen en tegen 2014 willen we proberen ook humane wetenschappen aan te bieden”, klinkt het nog. Of de school voortaan in proefprojecten zal instappen lijkt eerder twijfelachtig. “Vernieuwing is een goede zaak, maar voorwaarde is wel dat ze duurzaam is. Iets wat voor onze proeftuin helaas niet het geval blijkt”, besluit directeur Matthijs.

;