“Ik raak niet wijs uit wie wat doet. Er is een verstrengeling tussen de NMBS en Infrabel die het geheel onbegrijpelijk maakt. Daarom heb ik het liever over het spoor”, stelde schepen van openbare werken Marleen Lambrecht (CD&V) dinsdag tijdens de gemeenteraad. Daar werd haar het vuur aan de schenen gelegd door Open Vld’er Marc De Lat aangaande de afschaffing van drie overwegen op het lijntje tussen Burst en Aalst.
“Jullie geven nu negatief advies voor de afschaffing van twee overwegen, maar hebben eigenlijk verzaakt eerder naar de bewoners en opmerkingen te luisteren. Alles moest wijken voor een snelle realisatie van het fietspad in aanloop naar de verkiezingen en daar dragen jullie nu de gevolgen van”, sneerde de man. Of de overwegen aan de Hofkensweg en in de kouter in Bambrugge door het negatief advies heropend worden blijft onduidelijk.
“De beslissing is aan de Bestendige Deputatie, maar we hopen dat er minstens aan beide zijden van de spoorweg afsluitingen komen om te vermijden dat mensen dan maar naast het spoor gaan lopen”, aldus Lambrecht. Ook de beslissing om de loketten van het station in Burst te sluiten wordt niet echt geapprecieerd. Op voorstel van Anja Vanrobaeys (sp.a) keurde de voltallige gemeenteraad een motie goed om de dienstverlening te behouden zodat mensen die minder vertrouwd zijn met het spoor geholpen kunnen worden en niet aangewezen zijn op een automaat. “Ook voor abonneehouders wordt het anders een serieuze opgave om aan een nieuwe moederkaart te raken.”
Met het oog op de vier jaar durende werken op de Gentsesteenweg richting Aalst, wordt gelijktijdig aan de NMBS gevraagd het aanbod van het scholierentreintje op te trekken zodat er tijdens de spits om het half uur een trein is tussen Burst en Aalst. “De Afdeling Wegen en Verkeer is bereid daarvoor in het kader van ‘Minder hinder’-protocol financieel toe bij te dragen en we kunnen de parking aan het voetbalplein van Erperondegem openstellen voor pendelaars”, aldus Lambrecht. Marc De Lat (Open Vld) voegde er aan toe dat men “om te beginnen misschien al voor meer wagons kan zorgen op de nu al overvolle treinen die er rijden.”