Voor artikels over Erpe-Mere en Lede verwijzen we u voortaan graag door naar HLN.be

Terug Triumph in het Land van AalstErpe - Sinds kort is er in de streek van Aalst terug een officiële verdeler van de nostalgische Engelse Triumph motoren. Elewout Vandersteene (35) van Promotor aan de Leedsesteenweg in Erpe is de achttiende verdeler in België. Daardoor maken de heroïsche machines na een jarenlange afwezigheid terug hun opwachting in de streek.

Zaakvoerder Elewout Vandersteene is al van kinds af gefascineerd door motoren. “Ik was amper twaalf toen ik, via vrienden voor het eerst op een brommer kroop. De passie is nooit meer verdwenen”, vertelt de man. Nog voor hij de noodzakelijke leeftijd had om met brommers te rijden, was hij al de versleutelaar voor de brommers van tal van vrienden en kennissen. “Al voor het eigenlijk mocht had ik mijn eigen materieel waarmee ik de straat op trok”, lacht Elewout. Het ronkende geluid heeft duidelijk iets speciaal. Met het ouder worden verschoof de interesse van brommers naar motoren.

In 1994 ging hij aan de slag als werknemer in de motorspeciaalzaak die ietwat verstopt zat achter het benzinestation Gabriëls op de Leedsesteenweg in Erpe. Amper twee jaar later nam hij de zaak over. Net voor het tienjarig jubileum mag hij het aanbod van motoren uitbreiden zodat er voortaan naast het Japanse Yamaha nu ook het heroïsche Triumph te koop is. “Een ganse eer om dat mythisch merk in huis te mogen halen, maar de investering is ook niet mis. Door het eigenzinnige karakter van Triumph, in tegenstelling tot andere merken zweren ze bijvoorbeeld bij driecilinders, heb je speciaal werkmaterieel nodig.”

Het aantal verdeelpunten van de nostalgische en eigenzinnige motorfabrikant Triumph in België is bovendien uiterst beperkt. “Momenteel zijn er slechts achttien verdelers. Aangezien de streek rond Aalst door het verdwijnen van motorzaak Podevijn enkele jaren geleden voor het merk een blinde vlek geworden was en Triumph-rijders daardoor voor hun onderhoud naar Zaventem, Temse of Assenede moesten trekken, bleek onze zaak de perfecte aanvulling voor het Triumph-netwerk.”

Voor beginnende motorrijders is het heroïsche Triumph echter niet weggelegd. Het goedkoopste model van de zware machines kost al gauw 8.000 euro. Voor het duurste model tel je ongeveer 20.000 euro neer. “Je moet een Triumph eigenlijk vergelijken met exclusieve automerken zoals Auston Martin, Ducati en BMW. Net als bij die merken is er ook een ganse cultus rond Triumph dat kan bogen op een rijke geschiedenis van 105 jaar.”

;