Voor artikels over Erpe-Mere en Lede verwijzen we u voortaan graag door naar HLN.be

550 reizigers uren vast door losgerukte bovenleidingErpe-Mere/St.-L.-Houtem - De rechtstreekse spoorlijn tussen Brussel en Gent-Sint-Pieters was vrijdagmiddag urenlang buiten dienst in de richting van Gent. Door een breuk in de bovenleiding stonden twee treinen bovendien geblokkeerd waardoor 550 reizigers urenlang vast zaten. Denis Goossens (25) uit Vlierzele die toevallig zijn honden uitliet en de kabel zal loskomen verwittigde nochtans meteen de hulpdiensten, maar die konden het treinverkeer onvoldoende snel waarschuwen waardoor een trein op de kabel in reed.

Het uitlaten van de honden kreeg voor de 25-jarige Denis Goossens uit Strijmeers bij Vlierzele vrijdagmiddag een totaal andere wending. Terwijl de jongeman in de velden naast de sporen van de treinlijn liep die in de diepte door de velden van bij Welle (Denderleeuw) via Nieuwerkerken, Erpe, Ottergem, Erondegem, Vlierzele, Oordegem, Westrem en Wetteren naar Melle en Gent-Sint-Pieters gaat, kwam omstreeks 12.30 uur plots een deel van de bovenleiding los.

“Er was net een trein richting Brussel gepasseerd toen er een enorme knal was waardoor ik en de honden ineen krompen. Dat werd direct gevolgd door een enorme vuurbal die een tijdje bleef branden. Daarna zag ik dat er een kabel naar beneden bengelde waaruit vonken sloegen. Ik heb geen moment geaarzeld en meteen het noodnummer 112 gebeld", vertelt hij. Slechts een paar minuten na dat telefoontje kwam de trein Eupen-Oostende in volle vaart aangereden.

“De kabel sloeg recht in op het raam van de machinist en er waren opnieuw heel wat vonken te zien. De trein viel ook onmiddellijk stil.” Goossens nam opnieuw zijn gsm en verwittigde de hulpdiensten dat er een aanrijding was gebeurd. Daarop werden de brandweerkorpsen van Lede en voorpost Sint-Lievens-Houtem van brandweer Zottegem opgeroepen voor een treinongeval. De brandweer kwam massaal ter plaatse, maar kon eigenlijk niets doen aan de trein die gestrand was op de grens van Vlierzele met Erondegem.

Niemand bleek gewond en de NMBS besliste dat een evacuatie niet nodig was. Technici werden opgeroepen. Zij zorgden er voor dat er opnieuw verwarming en licht op de trein was waarna ze zich bekommerden om de trein terug op te starten en de leiding te herstellen. “Het starten van de trein lukte rond 15 uur waardoor de ongeveer 400 passagiers aan boord hun traject konden verder zetten met een vertraging van 2,5 uur”, vertelt Frédéric Petit van Infrabel. Door de stroompanne kwam ook een achterliggende trein, die van Antwerpen-Centraal naar De Panne reed, stil te staan ter hoogte van Welle bij Denderleeuw.

“Omdat door de breuk in de bovenleiding verder rijden uitgesloten was, hebben we wel beslist om de 150 reizigers te evacueren en met bussen weg te brengen.” Ook voor hun was er een vertraging van ongeveer 2,5 uur. Door het voorval werd een deel van het treinverkeer omgeleid langs de oude lijn tussen Brussel en Gent. Daardoor liepen heel wat andere treinen vertragingen op van 20 tot 30 minuten. Iets voor 17 uur raakte de bovenleiding eindelijk hersteld, maar de vertragingen bleven nog een hele tijd aanslepen.

;