Voor artikels over Erpe-Mere en Lede verwijzen we u voortaan graag door naar HLN.be

NMBS besparingsplan treft scholierentreintje Aalst-BurstErpe-Mere/Aalst - Door de nieuwe treinregeling die vanaf maandag ingevoerd wordt, rijden er voortaan zeven treinen minder op het scholierentreintje tussen Aalst en Erpe-Mere. ’s Morgens rijden er vier treinen minder. De meeste betrokken reizigers zoeken een alternatief via bus, een andere treinlijn of een ander station. Ze doen meestal dubbel zo lang over het traject van het scholierentreintje.

Onze reporter reed mee met de laatste ritjes. Iets na half zes, de sneeuwvlokken beginnen net neer te dwarrelen, staat het treintje netjes te wachten op spoor 1 in het station van Aalst. Reizigers zijn nergens te bespeuren. Op de trein zelf zit enkel conducteur Mario. De trein vertrekt stipt op tijd. Een probleempje met de deuren veroorzaakt een lichte vertraging, maar daar heeft geen enkele reiziger last van. Tot in Burst blijft het treintje leeg. Luttele minuten na aankomst vertrekt het treintje opnieuw richting Aalst. Als bij wonder stapt net voor het vertrek Pascal Bouvé als enige reiziger op.

“Door een ongelukje met de wagen neem ik sinds deze week de trein om naar mijn werk in Wetteren te gaan. De verbinding is eigenlijk vrij goed”, vertelt de man. Voor volgende week zal hij omrijden van Denderleeuw, zijn reistijd verlengt daardoor met een twintigtal minuten’. “Nadien kan ik terug met de wagen de baan op”, vertelt hij. Pas aan de halte Vijfhuizen duikt een tweede treinreiziger op. Felice Vella Hermandez blijkt een trouwe pendelaar die richting Brussel moet. De man betreurt het sneuvelen van zijn trein. “Ik zal voortaan de bus nemen en mag van mijn baas voortaan gelukkig later beginnen. Het zal aanpassen worden.”

Dat zijn trein sneuvelt kan hij enigszins begrijpen. “Ik begrijp dat men rendabel moet zijn. Anderzijds blijft het toch een openbare dienst die een zekere dienstverlening moet garanderen. Bovendien heeft de NMBS door het verslechten van de aansluitingen al heel wat reizigers weggejaagd. Ik vrees voor de verdere toekomst van deze lijn”, vertelt de man. Aan de halte Aalst-Kerrebroek stappen nog vier extra reizigers op. Ook zij zijn zich goed bewust dat dit hun laatste rit wordt. “Vanaf volgende week zal het met de bus of te voet richting Aalst station gaan. Reken maar op vijftien tot twintig minuten in plaats van de paar minuutjes nu”, vertellen ze.

Voor de terugrit staan wel mensen op het perron te wachten. Bart Van Schandevijl en Bart Arys moeten om 7 uur starten in het industriepark in Erpe-Mere. “Met deze trein kon dat heerlijk relax. Vanaf volgende week wordt dat wachten op de bus en twintig minuten langer onderweg zijn”, vertellen ze. Martine Lievens die richting Zottegem rijdt is boos. “Het is schandalig en zonde voor de werkmens die getroffen wordt. Voortaan moet ik via Denderleeuw omrijden en hopelijk zijn de aansluitingen goed, want op mijn werkt telt vertraging niet als excuus om te laat te komen.”

Aan Vijfhuizen stapt Sonja Suinaert met haar dochter Silke op. “Normaal rij ik met de auto naar Burst, maar met dit weer is deze trein een goed alternatief. Jammer dat de NMBS die mogelijkheid nu schrapt.” In Erpe-Mere stappen iets meer mensen op. Veel daarvan treinen echter naar Burst om daar deel te nemen aan ludieke protestactie tegen de afschaffing van hun trein die iets voor 7 uur vertrekt. Ze zijn gewapend met zwarte vlaggen en jenever.

“Het is jammer dat de dienstverlening steeds verder ingeperkt wordt. Op de eerste treinen zit inderdaad nauwelijks volk, maar deze rit richting Aalst telt wel heel wat reizigers. Helaas net niet genoeg voor het minimum van veertig die de NMBS gebruikte voor de schrappingen. We blijven echter strijden voor het behoud en de verdere opwaardering van deze treinlijn”, vertellen initiatiefnemers Peter De Ridder en Dirk Janssens (N-VA). Hannah Cogen en Kevin Knockaert, initiatiefnemers van de online petitie op www.lijn82.tk, treden dat standpunt bij.

;