Voor artikels over Erpe-Mere en Lede verwijzen we u voortaan graag door naar HLN.be

Ingrijpende werken rond station en kerk moeten verkeersveiligheid verbeterenBurst - Naast de werken in Erpe aan het kruispunt Vijfhuizen en de Gentsesteenweg in Aalst staan er vanaf 2014 ook heel wat werken op til in de deelgemeente Burst. Enerzijds wil de gemeente Erpe-Mere er de Stationsstraat richting Aaigem veiliger maken en gelijktijdig worden nieuwe rioleringen aangebracht. Verder komt er voor de spoorweg eveneens een nieuwe riolering tot aan de Molenbeek en een bufferbekken voor regenwater in het Molenveld. Tot slot staat ook de herinrichting van de omgeving rond de kerk en het kruispunt van de Oudenaardsesteenweg met Dorent op het programma.

Schepen van openbare werken Marleen Lambrecht (CD&V) mocht de infosessie in het parochiaal centrum achter de kerk van Burst openen voor een goed gevulde zaal. De inwoners van Burst zijn duidelijk heel nieuwsgierig naar de werken die er allemaal te gebeuren staan. Dat zijn er ook nogal wat. “Wij staan in voor het dossier voor de aanleg van fiets- en voetpaden gecombineerd met rioleringswerken in de Stationsstraat van aan de spooroverweg tot het kruispunt met Kwakkel en de Dikkelindestraat, de Baardegemstraat en nog een aantal kleine zijstraatjes”, vertelt Vanessa Van Cauwenbergh  van studiebureau Arcadis.

Bedoeling van dat gemeentelijk dossier is het veiliger maken van de Stationsstraat door die over de ganse lengte te versmallen tot een breedte van 6 meter. Gelijktijdig komt er naast de weg, die deel uitmaakt van een bovenlokaal fietsnetwerk, een fietsvoetpad van 1,50 meter. Waar mogelijk komt daarnaast nog een voetpad. Verder komt de verlichting integraal aan de linkerstraatzijde en wordt de bekabeling daarvan ondergronds gebracht. “Aan het beurtelings parkeren dat vandaag van toepassing is, wordt niets gewijzigd. Enkel in de bocht ter hoogte van de Veldstraat worden zes parkeerplaatsen naast de weg voorzien om te vermijden dat geparkeerde wagens het verkeer hinderen.”

De voorrangsregeling wijzigt wel. “De Stationsstraat zal een voorrangsweg worden waardoor de voorrang van rechts vervalt.” Gelijktijdig met deze werken, die vermoedelijk pas in de loop van 2014 zullen starten, wordt er een gescheiden riolering geplaatst voor afval- en hemelwater. “Iedereen is verplicht om al op privédomein in de mate van het mogelijke deze scheiding door te voeren, maar daarvoor sturen we iemand langs die woning per woning de mogelijkheden bekijkt”, aldus Jo Fleurinck van TMVW. Inwoners kunnen voor die werken op een subsidie van maximum 500 euro rekenen.

Een ander dossier, dat voor of na de werken in de Stationsstraat, door Aquafin zal worden uitgevoerd, behelst eveneens de aanleg van een gescheiden riolering tussen het station, in de Philipswegel en Dorent tot aan de hoek met het Molenveld. “Daar voorzien we een open gracht, waar eventueel een groenzone of parkje kan komen, die het water verder naar de Molenbeek voert.” Die afvoer wijzigt echter wel grondig. “Achter de gemeenteschool zullen we een dijk aanbrengen met een maximum hoogte van anderhalve meter om het water dat aangevoerd wordt tijdelijk te kunnen bufferen in een wachtbekken.” Dat bekken zal 450 vierkante meter groot zijn en een capaciteit van 3.000 kubieke meter hebben.

Toch garandeert het geen oplossing voor de wateroverlast die er geregeld is. “De wateroverlast komt van verder stroomopwaarts. Daarvoor worden op de loop van de beek zelf wachtbekkens voorzien, maar die maken geen deel uit van deze projecten.”
Het leed is echter nog niet geleden met de werken in de Stationsstraat en Dorent. De afdeling Wegen en Verkeer wil de komende jaren ook de omgeving rond de kerk van Burst, de Oudenaardsesteenweg en het kruispunt met Dorent en de Gentsestraat aanpakken. Een timing of detail van die werken is momenteel nog niet gekend. Daarvoor komen nog extra infovergaderingen.

;