Die wijzigingen gaan vanaf 9 december in waardoor de twee vroegste treinen in beide richtingen, één namiddagtrein en ook de laatste trein in beide richtingen afgeschaft worden. Vorig jaar werden al petities opgestart en schreef het gemeentebestuur de spoorwegen aan. Zonder enig effect, want de NMBS houdt het been stijf en schrapt alle zeven de treinen wegens een te beperkte bezetting.
Nu in augustus volgend jaar de werken aan het kruispunt Vijfhuizen, de Gentsesteenweg richting Aalst en aansluitend de ondertunneling van de Boudewijnlaan starten, zou dat treintje nochtans voor veel mensen een alternatief kunnen betekenen. “We gaan de NMBS in het kader van die werken vragen een aangepast aanbod uit te werken. Om het gebruik te stimuleren denken we aan een tijdelijke parking ter hoogte van de stopplaats Vijhuizen. Probleem is dat de NMBS nogal hardhorig is voor onze vragen”, vertelt schepen van openbare werken Marleen Lambrecht (CD&V).
Enkele pendelaars zien het echter niet zitten om zo lang te wachten. “Dat de vroegste en laatste treinen sneuvelen kunnen we nog enigszins begrijpen, maar de trein die om 6.53 uur in Burst vertrekt telt heel wat pendelaars die deze trein nodig hebben om voor 8 uur in Brussel te raken. Sinds de aansluiting in Aalst richting Brussel verbeterde zijn er heel wat meer reizigers dan de tellingen doen uitwijzen. Het is dan ook absurd al die mensen voortaan te verplichten in Burst, Ede of Lede te vertrekken”, vertellen treinpendelaars Peter De Ridder en Dirk Janssens, tevens gemeenteraadslid voor N-VA.
Deze laatste schreef ook een brief naar gedelegeerd bestuurder Marc De Scheemaecker om de drukgebruikte ochtendrit te behouden. “Na drie weken kreeg ik nog geen enkele reactie. Beleefd is anders, maar als men bij de NMBS niet wil luisteren zullen we met een actiegroep de sporen bezetten”, dreigt hij. Bij de NMBS wil men niet in detail op het dossier in gaan. “De treinen die geschrapt worden, kostten ons te veel in verhouding met het aantal reizigers om ze te behouden, maar ons treinaanbod wordt permanent geëvalueerd en bijgestuurd”, klonk het daar.
Reizigers die naar Aalst moeten, zullen door de wijziging aan de dienstregeling voortaan niet meer voor 7.41 uur kunnen vertrekken. Er rijden ook maar twee ochtendtreinen meer. ’s Middags is er slechts één trein van Aalst naar Burst en ’s avonds zijn er maar drie kansen om vanuit Aalst terug te komen. De laatste trein vertrekt vanaf volgende week al om 17.57 uur in Aalst.